نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4799
-
الف
+

مصاحبه اختصاصی آی فیلم2 با برترین قاری مسابقات بین المللی قرآن

«علیرضا رضایی» قاری برتر افغانستان در مسابقات بین المللی قرآن کریم با آی فیلم2 به گفت و گو پرداخت.

سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم عصر روز پنجشنبه 30 حمل/فروردین با شعار «یک کتاب، یک امت» با حضور قاریان 83 کشور جهان در مصلای امام خمینی(ره) تهران افتتاح شد.

افغانستان نیز در این مسابقات در رشته های قرائت، حفظ و بخش داوری حضور داشت.

«علی‌رضا رضایی» قاری پرآوازه افغانستانی موفق شد رتبه نخست سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را کسب کند.

خبرنگار آی فیلم2 به همین بهانه مصاحبه ای با این قاری برجسته افغانستانی داشته که در ادامه می خوانیم:

آی فیلم 2 : لطفا به صورت مختصر خودتان را معرفی کنید:

رضایی: «علیرضا رضایی» هستم و در سال 1363 در  «مشهد» به دنیا آمدم. از 16 ساله گی وارد جلسات قرآن شدم و با توفیق الهی و لطف خدا تا امروز در جلسات قرآن حضور دارم و تحصیلاتم دیپلوم است .

آی فیلم 2 : استاد یا اساتید شما چه کسانی بودند ؟

رضایی: اساتید من از هموطنان افغانستانی ام بودند، جناب آقای «غفاری» عزیز از اساتید ابتدایی ما بودند و از ایشان تشکر می کنم. همچنین من از راهنمایی های اساتید دیگری همچون آقایان «فلاح»، «صادقی»، «جعفری»، و بعد از آن اساتید ایرانی استفاده کردم.

اساتید سطح شهر مشهد مثل استاد «حسن زاده» که خدا رحمتشان کند،استاد «عباسی» عزیز ،استاد «رجایی» و اساتید خارج از شهر مشهد استاد «ستوده نیا» و استاد «شاه میری» عزیز که بسیار زحمت کشیدند خصوصا نزدیک مسابقات با ما زیاد کار کردند و برای ما زحمت کشیدند . از همه شان تشکر می کنم.

آی فیلم 2 : آقای رضایی تا قبل از شرکت در این دوره مسابقات قرآن در چه مسابقات دیگری اشتراک نموده اید ؟

رضایی:

در سال 1390 در مسابقات مساجد کل ایران رتبه دوم را کسب کردم.در سال 1394 در مسابقات اوقاف مشهد که در سطح بسیار بالایی برگزار می شود رتبه اول را کسب کردم، مجددا سال 1395هم رتبه اول کسب کردم و سال 1397 مدتی قبل در مسابقات استانی(ولایتی) در مرحله ولایتی خراسان رضوی هم مقام اول را کسب کردم.

آی فیلم 2 : سطح مسابقات بین المللی قرآن کریم را شما چگونه می بینید؟

رضایی:

مسابقات بین المللی قرآن یک رقابت جهانی است که همه کشور ها بهترین نماینده خود را روان می کنند تا در این مسابقات اشتراک کنند اما چون بعضی کشورهای خاص مثل کشور مصر،عراق،ایران،فلیپین،اندونزیا،مالزی که از لحاظ فن قرائت و مسابقه زیادتر کار کردند و زیاد آشنا هستند معمولا رقبای مهم تر و قوی تری هستند .

آی فیلم 2 : جایگاه افغانستان را در علوم قرآنی مخصوصا در رشته های حفظ و تلاوت قرآن کریم چگونه می بینید؟

رضایی:

افغانستان کشوری است که واقعا استعداد های بسیار خوبی دارد اما به دلیل این که اساتید محدودی هستند که  کار کنند ، از بیشتر استعداد ها هنوز استفاده نشده است. اگر با فکر و اندیشه بهتر در آینده بتوانیم از این استعداد ها استفاده کنیم بسیار خوب است.

جایگاه افغانستان در مسابقات بین المللی قرآن تا 4-5 سال پیش تعریف زیادی نداشت که بگوییم افغانستان را به حیث یک رقیب حساب کنند ، اما 3-4 سال است که به  افغانستان اهمیت ویژه ای می دهند.

سال گذشته آقای «اکبری» در مسابقات بین المللی قرآن مقام دوم را کسب کردند ، همچنین آقای «عظیمی» از قاریان بسیار خوب شهر هرات  مقام چهارم را کسب کردند، امسال هم خدا توفیق داد که ما توانستیم رتبه اول را کسب کنیم.

ما اساتید دیگری هم داشتیم که قبلا توانستند مقام کسب کنند مثل استاد «فلاح» که مقام دوم مسابقات بین المللی قرآن کریم را حدود 20 سال پیش کسب کردند، استاد «جعفری» مقام  سوم و استاد «سلیمان یوسف زاد» را کسب کنند.

آی فیلم 2 : شما به صورت فهرست وار به مقام هایی که عزیزان ما از افغانستان آوردند اشاره کردید که قطعا به ما ثابت می شود که افغانستان نه تنها ضعیف نیست بلکه حرفی برای گفتن دارد و کارنامه درخشانی هم دارد. سوالی که برای من مهم است این که شما رمز موفقیت های خود را در چه چیزی می بینید یا چه عواملی باعث شد که شما در سال 1397 بتوانید مقام اول تلاوت قرآن در جهان اسلام را کسب کنید؟

رضایی:

اول جدا از همه مسایل لطف خدا بود و بعد از آن قطعا دعای خیر پدر و مادر که بی شک می تواند موثر ترین راه باشد و در نهایت تلاش و کوشش قاری . فکر می کنم این سه عامل مهمترین عوامل برای کسب مقام اول می تواند باشد.

آی فیلم 2 : از چه زمانی شما این علاقه و انگیزه را داشتید که روزی در مسابقات جهانی قرآن کریم شرکت کنید یا از چه وقت فکر می کردید که شاید بتوانید یک مقام مثل مقام اول مسابقات بین المللی قرآن کریم را کسب بکنید؟ اصلا این در ذهن شما بود که این مقام را کسب کنید یا برنامه ای داشتید؟

رضایی:

معمولا این فکر در ذهن همه قاریان و حافظان است که روزی بتوانند در مسابقات بین المللی شرکت کنند و مقامی به دست بیاورند.من همیشه مسابقات را در ذهن خود مرور می کردم و این فکر و تلقین مثبت باعث شد که من روی سکوی مسابقات بین المللی قرار بگیرم.

آی فیلم 2 : در کنار این مسایل ظاهری، قرآن از نظر معنوی در زندگی شخصی شما چه تاثیری داشته ؟

رضایی:

بدون شک قرآن خواندن در رفتار، کردار و اخلاق ما و خانواده و فرزندانمان تاثیر مستقیم دارد، چون قرآن کلام الهی است که تاثیر مثبت در روحیه انسان دارد.

من وقتی قرآن می خوانم روحیه ام همیشه شاد  است و هیچوقت غمگین نیستم و این یک احساس خاصی است که انسان در هنگام قرآن خواندن دارد. خواه ناخواه قرآن در رفتار، کردار و اخلاق انسان تاثیر دارد. انشالله که ما بتوانیم در اصل به قرآن خواندن عمل کنیم، همه می توانند قرآن بخوانند شاید یک نفر ترتیل بخواند و از یک قاری هم بهتر بخواند و خدا قبول کند، مهم این است که به قرآن عمل کنیم.

انشالله ما بتوانیم که از این به بعد در اعمال،رفتار و کردار خود دقت بیشتر داشته باشیم تا آن تاثیر واقعی را در زندگی خود ببینیم.

آی فیلم 2 : در آینده نزدیک مسابقه دیگری هم دعوت شدید یا مسابقه دیگری هم هست که برای آن خواسته باشید آمادگی بگیرید؟

رضایی:

مسابقات پیش رو مسابقه معنوی هست اما کسی که رتبه اول کسب می کند دیگر به آن جایی که می خواهد رسیده است. یعنی باید آن جایگاه را حفظ کند، معمولا 100درصد قاریان رتبه اول را که کسب می کنند در هیچ مسابقه دیگری شرکت نمی کنند. ما باید راه را برای جوانان دیگر که در مسابقات شرکت می کنند باز کنیم تا برای کشورمان افغانستان افتخار بیافرینند.

آی فیلم 2 : با قاریان ایرانی چقدر آشنا هستید؟ قطعا این که شما در مشهد زندگی می کنید باید ارتباطات زیادی داشته باشید؟

رضایی:

بله من الحمدالله با قاریان ایران ارتباط بسیار خوبی دارم و از اساتید ایرانی استفاده کردم.شاید اگر من در فضای مشهد نمی بودم این اتفاق نمی افتاد . الحمدالله در اینجا فضای بسیار خوبی است که ما در مسابقات اشتراک کردیم و توانستیم مقام بیاوریم.

الحمدالله ارتباط بسیار خوب و صمیمی داریم و حقیقتا مثل برادر هستیم. بسیاری از دوستان ایرانی به ما تبریک گفتند و ابراز خرسندی کردند که این رویه باعث می شود ، دو کشور با هم ارتباط معنوی خود را تقویت کنند.

آی فیلم 2 : با قاریان برجسته ایرانی ارتباط دارید؟

رضایی: از قاریان استاد «حمید شاکریان» هستند که ما گاهی با ایشان ارتباط داریم ،استاد «امیر رضا عباسی» بودند (خدا رحتمشان کند )، استاد «ستوده نیا» ، آقای «حسینی نژاد»،آقای «دهقان»،آقای «امیر لعل »، آقای «غلام نژاد» و ... قاریانی هستند که ما با ایشان ارتباط داریم.

آی فیلم 2 : ما خبردار شدیم شما با رهبر انقلاب اسلامی ایران هم دیدار داشتید ، در این دیدار اگر کدام گپی یا کدام خاطره ی گفتنی بوده باشه ما دوست داریم از زبان شما بشنویم؟

رضایی: بله ، دیدن ایشان یک افتخاری بود که نصیب ما و کشور افغانستان شد ، ما سلام گرم مردم افغانستان را به ایشان رساندیم.

ایشان گفتتند شما بچه کجا هستید؟من گفتم بچه افغانستان هستم اما در مشهد متولد شدم و بزرگ شدم. ایشان بسیار خوشحال شدند و گفتند ماشالله بسیار خوب و مقبول می خوانی و گفتند از اساتید مشهد چه کسانی را میشناسی ، چند تا از اساتید نام بردیم و بعد خداحافظی کردیم.

آی فیلم 2 : قطعا یکی از آرزوی های شما رسیدن به مقام اول در مسابقات قرآنی بوده ،آرزوی بعدی شما چیست؟

رضایی:

خب من آرزو دارم که در قرائت قرآن به جایی برسم که وقتی قرآن می خوانم مردم جذب قرآن شوند و سمت تلاوت قرآن و معنویات بیایند و خلاصه انسان ها از گناهان دور شوند.

آی فیلم 2 : در شبکه آی فیلم 2 سریال های زیادی نشر می شود ، یکی از سریال هایی که در حال نشر است سریال «یوسف پیامبر» است که برگرفته از قصص قرآنی است. نظرتان درباره این سریال چیست؟

رضایی:

الحمدالله قصه های قرآنی زیادی داریم و این ها همه قصه هایی است که پر از پند و اندرز است. وقتی فلمی طبق داستان های قرآنی ساخته شود باعث می شود  آنهایی که کمتر معانی قرآن را می خوانند از این طریق با این کتاب آسمانی بیشتر انس بگیرند. اگر فلمی از روی قرآن ساخته شود و تاثیر مثبت و مستقیم دارد.

فکر می کنم اگر دست اندرکاران سعی کنند که از بقیه داستان های قرآن هم استفاده کنند ، تاثیر مستقیم در رفتار و اخلاق مردم داشته باشد.

آی فیلم 2 : شما خودتان سریال «یوسف پیامبر» را دیدید؟ نظرتان راجع به این سریال چی است؟

رضایی :

من خودم دو یا سه بار دیدم ، این سریال عالی بود .حس خاصی به آدم دست می دهد.

آی فیلم 2 : به جز داستان زندگی یوسف پیامبر ، فلم کدام پیامبر را دوست دارید ببینید؟

رضایی:

فلم حضرت موسی(ع) را دوست دارم که اگر شود ببینم چون زنده گی ایشان داستان های زیبایی دارد.

آی فیلم 2 : نظر شما درباره راه اندازی شبکه آی فیلم 2 چیست ؟

رضایی:

من فکر می کنم که هر چقدر شبکه های اسلامی و معنوی در فضای تلویزیون بیشتر شود  بهتر است و هر چقدر هم که اضافه شود باز هم کم است، انشاالله که این اتفاق در آی فیلم 2 بیفتد و دوام دار باشد و مردم استفاده کنند و ماهم دعا می کنیم که این اتفاق بیفتد .

آی فیلم 2: در پایان اگر گفتنی دارید بفرمایید:

رضایی:

در پایان از همه عزیزانی که برای ما و برای کشور افغانستان دعا کردند تقدیر و تشکری می کنم. ما را از دعای خیرشان فراموش نکنند تا بتوانیم این راه را ادامه بدهیم و برای کشور عزیزمان افغانستان افتخار کسب کنیم .

سیدبشیر موسوی/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین